piątek, 14 kwietnia 2023

Chrzest Polski najprościej jak można

 Czytelniku,

W naszych podręcznikach nie ma praktycznie historyka, który by w prosty sposób potrafił napisać tak prostą rzecz jak chrzest Polski

 

Na naszych obecnie terenach historię mamy trochę wcześniejszą niż nam się mówi

Pierwszym, który w Prusach głosił ewagelię był Św. Świtbert, który był Anglem, sławny szlachectwem rodu  urodzony roku Chrystusa w r. 647 z ojca Siegberta, hrabiego Montigram w Norhumbrii i matki Berty z wybitnej rodziny Książąt Anglów. On przeto z Opata Daco wyświęcony na Biskupa przez Świętego Egberta, który z jedenastoma wspaniałymi, wśród których był Adalbert, syn króla Deidów, który przeszedł wiele krajów przybył z Brunszwiku do Prus. Święty Świtbert umiera w roku 717.To wiemy z historii Prus.

Wiemy to z " Dziejów Prus" autorstwa księdza Jan Leo - syna rzemieślnika Antoniego i Elżbiety. Urodził się w 1562 roku w Jezioranach. W 1587 roku rozpoczął studia w Seminarium Diecezjalnym w Braniewie. Był kapelanem na dworze kardynała Andrzeja Batorego i wikariuszem w kaplicy zamkowej w Lidzbarku Warmińskim. W 1615 roku został mianowany przez Bp Szymona Rudnickiego honorowym kanonikiem w Dobrym Mieście. Właśnie tutaj zaczął pisać "Dzieje Prus". Uchodząc przed Szwedami zabrał ze sobą książki i pisał dalej u Cystersów w Wągrowcu oraz w innych miejscowościach trzyletniej tułaczki. Zakończył goszcząc w Parysowie na Mazowszu, u starosty czerskiego Adama Parysa, dworzanina królewskiego. Z braniewskiego wydania roku 1725 przełożył Bp Julian Wojtkowski.

Teraz przechodzimy do Polski.

Kronika Polska Galla Anonima

[11] O zakładaniu kościołów w Polsce i o cnocie Bolesława

Król Bolesław tak wielką gorliwość okazywał około służby Bożej, a to w budowaniu kościołów, ustanawianiu biskupstw i nadawaniu beneficjów, że za jego czasów Polska miała [aż] dwóch metropolitów wraz z podległymi im sufraganami. 

Biskup sufragan (łac. episcopus suffraganeus) – biskup ordynariusz sufraganii, czyli diecezji lub archidiecezji należącej do metropolii. Biskup sufraganii jest sufraganem względem metropolity.

Czyli za czasów Bolesława Chrobrego były dwa pełnoprawne obrządki wschodni i zachodni.

W Kronice Norymberskiej mamy wprost napisane o Bolesławie (który stał się trzecim królem chrześcijańskim Sarmacji). Ta Kronika powinna przetłumaczona na Polski, ale nie przy tych dzisiejszych historykach na uniwersytetach.

Pierwszym i faktycznym chrztem Polski był w obrządku wschodnim w r.  931 (wg A. Gwagnina).

F.Dvornik, wybitny slawista czeskiego pochodzenia i zarazem ksiądz katolicki, w książce „Byzantine Missions Among the Slavs”, wydanej w New Jersey w 1970 r. wprost pisze, że nie ulega wątpliwości, iż podczas najazdu Madziarów na Wielkie Morawy w 907 r. arcybiskup cyrylo-metodiański schronił się w Małopolsce i z niej kierował rozległą metropolią, która obejmowała prawie wszystkie ziemie słowiańskie.”  Dvornik utrzymuje iż wszystko wskazuje na to iż po 907 roku to w Małopolsce mieściło się główne centrum tego obrządku.

 

Katalog biskupów krakowskich. Najstarszy znany spis biskupów krakowskich, napisany kaligraficznym pismem w języku łacińskim. Poczet biskupów krakowskich pochodzi z II połowy XIII wieku. Znajduje się on w tym samym rękopisie co Rocznik kapituły krakowskiej, a spisany został na ostatniej stronicy owego rocznika. Imiona biskupów do Prandoty włącznie wyszły spod ręki tego samego autora. Reszta, od wstąpienia na krakowski tron biskupi Pawła w roku 1267, stanowi dopisek czasów późniejszych.

Łaciński tekst Katalogu biskupów krakowskich

HEC SUNT NOMINA PONTIFICUM CRACOVIENSIUM

Prohorius. Proculphus. Poppo......

 

Pierwszym arcybiskupem był Prohor (Prokosz) w Krakowie. I był to obrządek wschodni.

I jest autorem tzw, Kroniki Prokosza, którą o sfabrykowanie wypisywał Lelewel, co u naszych historyków znalazł uznanie. Niestety nasi historycy nie powiązali tego, że Lelewel był prowokatorem w Powstaniu Listopadowym i podburzał młodzież do powstania. Zaś po powstaniu brał udział w rozbijaniu od środka kół emigracyjnych. Takich to mamy historyków, ale nie ma się czemu dziwić, skoro swoje doktoraty, habilitacje robią na sfałszowanej kronice Długosza, co tym osłom żydki z Niemcami sfałszowały.

Znowu powołując się na chrześcijańskiego historyka, biskupa Thietmara, pierwszym biskupem Krakowa był Niemiec, Poppon. Niemiecka narracja musi być , a jak.

Praga w 966 podlegała pod biskupstwo w Ratyzbonie, więc swojej polityki kościelniej nie mogła prowadzić. Biskupsto w Pradze zostało ustanowione dopiero w 973. Chrzest Mieszka (jako tranzakcja wiązana do ręki Dobrawy, córki Bolesława Srogiego) nie mógł więc przyjść z Czech, a jedynie poprzez Czechy. W tych latach (965-966) w Pradze przebywa Ibrahim ibn-Jakub z Kalifatu Kordoby, którzy pisze, że jest to najbogatsze miasto na północy Europy, o największym wyborze potraw. Ciekawe, że Bolesław Srogi zaczyna bić swoją monetę srebrną (denary), ale ludność płaci w większości płótnem, na którym są książęce znaki.

I Chrzest przyszedł przez Czechy Mieczysław, za którym postępował jego dwór, pokazał się przed krzyżem Chrystusowym, piękna Dąbrówka złączyła swoją rękę z ręką królewską, a Bohowid, kapłan czeski, pobłogosławił królewską parę. Ta ceremonia miała miejsce 5 marca roku 965 w Gnieźnie.

Dla utwierdzenie i rozkrzewiania wiary ewangelicznej sprawił Mieczysław, że przybyli ludzie umiejętni w dziele szerzenia wiary; wybudowano od podstaw kościoły w różnych miastach, Gnieźnie, Krakowie, Poznaniu, Kruszwicy, Lubuszu, Płocku, Chełmnie, Kamieniu, i uposażył je znaczącymi beneficjami. Kościoły, rozdzielone na diecezje, były poddane pod dwóch arcybiskupów. Kardynał Idzi, biskup Tuskulum, nuncjusz papieża Jana XIII, przybył, by przewodniczyć ustanowieniu Kościoła rzymskiego. Właściwi teologowie zostali wezwani z Włoch, Francji i Niemiec, by wypełniać funkcje kapłańskie. Została ustanowiona dziesięcina dla uposażenia biskupów. Taki jest początek duchowieństwa polskiego i jego ogromnych bogactw.

Już w 968 roku w Poznaniu zakładane jest biskupstwo misyjne, podległe Papieżowi.

 

Duchowieństwo niemieckie w atmosferze zbliżającej się schizmy złamało ostatecznie wpływy greckie w Rzymie i zdobyło decydujący wpływ na nowego papieża, któremu pokazano tylko list Jana VIII z r. 873 do Metodego wychodzącego z więzienia. List ten, zakazujący liturgii słowiańskiej, choć autentyczny, wyrwany jednak z całokształtu dokumentów odnoszących się do braci sołuńskich, dawał fałszywe wyobrażenie o stosunku Jana VIII do nich. Nowy papież nie znający sprawy a jednostronnie poinformowany przez Niemców, oparł się wyłącznie na tym dokumencie i w osobnym piśmie wysłanym do Morawy potępił naukę Metodego, zakazał liturgii słowiańskiej i zawiesił w działaniu Gorazda, dopóki on nie przybędzie do Rzymu celem oczyszczenia się z zarzutów.

List papieski był hasłem do ataku dla duchowieństwa niemieckiego pod przewodem biskupa Wichinga, który pozyskał dla swych planów także księcia Świętopełka. Wobec ogólnych i gwałtow- nych prześladowań uczniowie Metodego pod wodzą św. Klemensa, Słowianina z Moesji (tj. z dzisiejszej północnej Bułgarii), opuścili Morawy i schronili się do państwa Bułgarów, które wówczas bezpośrednio od wschodu graniczyło z obszarem wielkomorawskim. Ci uczniowie, którzy nie zdołali uciec, zostali schwytani i sprzedani w niewolę, jednak przynajmniej część ich została przez agentów bizantyńskich wykupiona na targu niewolników w Wenecji i przewieziona do Konstantynopola jeszcze , tak że zaraz mogli się oni połączyć z główną grupą uczniów Metodego, która pod przewodem św. Klemensa w tym samym roku zjawiła się w stolicy Bułgarii.

Jakie to miało skutki w Polsce w wyniku tych wydarzeń.

Kronika Polska Galla Anonima

[21] O bitwie Kazimierza z Pomorzanami.

Kazimierz, jako mąż wymowny a doświadczony, w ten sposób zachęcał swych rycerzy: Oto dzień od dawna upragniony, Oto kres trudów i walk ziszczony! Pogromiwszy fałszywe chrześcijany,

 

W „Chronografie” niejakiego Samuela, diaka z Dubkowa, rękopisie z XV wieku, lecz opartym na wcześniejszym tekście, po przytoczeniu faktu, że Cyryl, filozof, „wynalazłszy pismo słowiańskie zapisał je u Morawian, u Lachów i innych narodów, a potem na Rusi” wzmianka podaje, ze św. Wojciech „zniszczył prawdziwą wiarą i słowiańskie pismo odrzucił i zaprowadził pismo łacińskie, obrazy prawdziwej wiary popalił, biskupów i księży jednych pozabijał, drugich rozegnał i poszedł do Prus i tam został ubity, Wojciech, biskup łaciński”. ”


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz