czwartek, 18 stycznia 2024

O pewnym niuansie w zapisie Uni Hadziackiej

 Czytelniku,

Kiedy przyszedł do nas gang Wazów, zaczęły się u nas problemy ( wszystko zależy jak będziemy to interpretować), zaczęliśmy walczyć tak naprawdę w nieswojej wojnie i pod przykrywką Rzeczypospolitej przelewaliśmy krew. Tak naprawdę nie widzimy, że ród Wazów należał do Świetnego Cesarstwa Narodu Niemieckiego i w rzeczywistości wspomagaliśmy nie swoją ideę.

W sprawach religijnych nie widzimy, że za Zygmunta III było z początku 172 senatorów innowierców,

a tylko dwóch katolików, a w 40 lat później wszyscy byli katolikami, nie z przymusu, ale że król nikogo nie puścił do senatu, kto nie został katolikiem. Czy to miało wpływ na naszą historię to już jest inna dyskusja. Moskwę pomijam, bo u nich propaganda ciąglę promuje ich jako obrońców wiary greckiej itp., tylko zapominają dodać, że u nich nikt greki NIE ZNAŁ.

Warto mieć w pamięci pewne niuanse z zapisów Unii Hadziackiej, której tak naprawdę nikt nie chciał, a które dają pewne spojrzenie w zakresie spraw religijnych.

Poniższy fragment jest z pozycji - Kubala Ludwik Wojny duńskie i pokój oliwski : 1657-1660

 

„Akt ugody hadziackiej zamieszczony w konstytucjach sejmu 1659  obowiązywał Rzpltą „we wszystkich punktach, paragrafach i deklaracjach jako w sobie brzmi“:

— aby religia grecka starożytna, ta i taka, z jaką starożytna Ruś do Korony polskiej przystąpiła, przy swoich prerogatywach i wolnem używaniu nabożeństwa, póki język narodu ruskiego zasięga, zostawała, podobnie jak rzymsko-katolicka. Co się tknie cerkwi i dóbr z dawna na cerkwie religii greckiej starożytnej fundowanych, przy tych zostawać mają Grecy starożytni, prawosławni, które cerkwie podane będą w przeciągu sześciu miesięcy przez komisarzów z obu stron naznaczonych

na podstawie podania pułkowników i starszyzny wojska zaporoskiego. Tej zaś wiary, która jest przeciwna wierze greckiej prawosławnej i która niezgodę między rzymskim i staro-greckim narodem mnoży, nikt cerkwi monasterów fundować nie ma wiecznemi czasy. Rzymska zaś wiara w  województwach kijowskiem, bracławskiem, czernichowskiem przy wolnem używaniu nabożeństwa pozostanie. Pa[1]nowie zaś świeccy żadnej jurysdykcji mieć nie będą nad duchownymi religji greckiej. Metropolita kijowski z władykami, łuckim, lwowskim, przemyskim, chełmskim i mścisławskim w senacie zasiadać ma. Akademję w Kijowie pozwala król i stany Rzpltej erygować z takiemi  prerogatywami i wolnościami, jak akademię krakowską, i drugą taką samą akademię, gdzie miej[1]sce sposobne upatrzą. Gimnazja, kolegja, szkoły i drukarnie, ile potrzeba, stawić będzie wolno. Wieczna amnestja t. j. zapomnienie pokryje przeszłe grzechy wspólne, wszystkie kaduki zostają zniesione Wszystka Rzplta narodu polskiego, litewskiego i ruskiego powrócą do stanu przeszłego jak było przed wojną, aby te narody w granicach i swobodach zostawały nienaruszone i wedle praw opisanych w radach, sądach i wolnej elekcji królów polskich i WXL jako jedno ciało jednej i nierozdzielnej Rzpltej.

Wojska zaporoskiego liczba 30-000 ma być, albo jako hetman zaporoski na regestrze poda. Zaciągowego zasię wojska 10.000 także pod władzą hetmana zostawać ma i z podatków, na sejmie uchwalonych, w województwach kijowskiem, bracławskiem, czernichowskiem i innych, od Rzpltej mają się na tegoż żołnierza obracać. Konsystencja wojska zaporoskiego w tych województwach i dobrach naznacza się, w których przed wojną zostawali, któremu to wojsku wszelakie wolności przywilejami królów polskich nadane potwierdza. Nadto żaden dzierżawca dóbr królewskich, ani pan dziedziczny i dożywotni ani ich urzędnicy żadnych podatków z futorów kozackich, wsi, miasteczek i domów wyciągać, ale jako ludzie rycerscy wolni od wszelkich ciężarów, także od ceł i myt być mają i od sądów wszelakich wolni tylko pod jurysdykcją hetmana wojsk ruskich zostawać będą.

Wszelkie napoje, łowy połowę i rzeczne i inne Kozaków pożytki przy Kozakach według starych zwyczajów zostawać mają. A tych, którychkolwiek hetman prezentować będzie, tych bez trudności spotka nobilitacja, tak jednak miarkując, aby z każdego pułku 1(X) być mogło nobilitowanych.

Hetman wojsk ruskich do końca swego życia hetmanem ruskim i pierwszym w trzech pomienionych województwach senatorem 103 na ten raz być ma, a po śmierci jego ma być wolne obieranie hetmana t. j. czterech elektów obiorą stany pomienionych województw, z których jednemu król konferować będzie, „nie oddalając od tego urzędu rodzoną hetmana bracią“.

Jeśli car moskiewski prowincji Rzpltej przywrócić nie zechce i na Rzpltą następować będzie, tedy wszystkie siły polskie i litewskie, jako i wojska ruskie zaporoskie pod regimentem hetmana, łączyć się i wojować mają.

Hetman i wojsko, odstąpiwszy od wszelakich protekcji, w wierności i w poddaństwie będzie, nie derogując jednak nic braterstwu z hanem zawartemu. Legacji żadnych od postronnych przyjmować nie ma, a jeśliby się jakie trafiły, one do króla odsyłać będzie. Dobra leżące i ruchome, królewszczyzny także i sumy pieniężne obywatelów ruskich konfiskowane przywrócone być mają. Prywatnym wszystkim z obojej strony tak duchownym rzymskiego obrządku w pomienionych województwach a także w WXL i na Białej Rusi w Siewierszczyznie do biskupstw, probostw, kanonji, plebanji i dóbr do nich należących, także zakonników wszystkich do kościołów, klasztorów, dóbr, fundacyj — tudzież świeckim z obojej strony do dóbr dziedzicznych, starostw, dzierżaw i własności swoich dożywotnich, zastawnych i inszymi kontraktami należących, w pomienionych trzech województwach i WXL, na Białej Rusi i w Siewierzu zostających, bezpieczny powrót i wprowadzenie otwiera się. Czas jednak powrotu i wprowadzenia król, zniósłszy się z hetmanem, naznaczyć ma. A dla rozsądzenia spraw kryminalnych i po[1]tocznych mają mieć w tych trzech województwach swój osobny trybunał, jaki sobie sami uformują, a król i Rzplta pozwala narodowi ruskiemu wolnych pieczętarzów, mar[1]szałków i podskarbich z godnością senatorską i inne urzędy narodu ruskiego.  Z carem jeśliby do zawarcia pakt przyszło, ma być bezpieczeństwo reputacji i teraźniejszego  postanowienia hetmanowi i wojsku zaporoskiemu zastrzeżone. Do buławy wielkiej ruskiej należeć ma starostwo czehryńskie.

To były główniejsze artykuły ugody Hadziaekiej, która w konstytucji sejmowej opatrzona została datą

16. września 1658 i podpisami Bieniewskiego. Wyhow[1]skiego i Jewłaszewskiego.

 

 

Ale w Rpisie Czart. Vol. 402 p. 293 znajduje się oryginał paktów Hadziackich 6/16 września 1658 z pieczęcią (Kozak z samopałem) i podpisem „Jan Wyhowski hetman w. księstw ruskich ręką własną“, który to oryginał nie we wszystkiem zgadza się z brzmieniem konstytucji.

Gdzie mowa o Grekach starożytnych, w oryginale stoi „Grecy dysunici... a unja, która dotąd Rzpltą mieszała, tak się znosi w Koronie i WXL, aby kto chce do rzymskiego, kto chce do greckiego nie unickiego nabożeństwa powracał“. W konstytucji natomiast stoi: „Religja grecka

starożytna ta i taka, z jaką starożytna Ruś do Korony polskiej przystąpiła, aby przy swoich prerogatywach i wolnem używaniu nabożeństwa zostawała“, ponieważ biskupi uniccy 3/VHI prosili papieża, aby mogli nazwę „Unia“ opuścić, bo jest znienawidzona, i przyjąć nazwę „starzy katolicy greccy“ (nomen veterum Catholicorum Graecorum) .

W ten sposób chcieli się ratować i sejm widocznie ich popierał, ale Bieniewski miał rozkaz, aby jako można, bronić unii i ratować ją choćby zręcznym podstępem ;. Gdzie  mowa o dygnitarstwach, w oryginale stoi: „w województwie kijowskiem, bracławskiem i czernichowskiem dygnitarstwa senatorskie szlachcie ritus graeci tylko oddawane być mają... Tym jednak czasem respectu hetmaństwa pierwszym senatorem w tych trzech województwach ma być hetman wojsk ruskich i wszystka jurysdykcja kijowska ma do jego należeć dyspozycji, jako nastawienie podwojewodziego i innych urzędników“. Ten ostatni ustęp w konstytucji opuszczono; pozwolono, aby w kijowskiem województwie był zawsze senator ritus Graeci, a w bracław[1]skiem i czernichowskiem alternatą raz ritus Graeci, drugi raz ritus Romani.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz